LORCA ESCRIBE "O MALEFICIO DA BOLBORETA", A SÚA PRIMEIRA OBRA TEATRAL
Elenco de O Maleficio da Bolboreta, en marzo de
1920.
O Maleficio da Bolboreta,
escrita en 1919, é a primeira obra teatral de Federico García Lorca. Estrearase
un ano despois no vangardista Teatro Eslava de Madrid, ao compás da música de
Grieg e decorados cubistas, pero sen conseguir a aceptación dun público que
aínda descoñecía ó que sería un dos escritores mais grandes en lingua española.
En verbas do propio Lorca, a estrea foi “un fermoso pateo”. Tan so aguantou en
cartel catro funcións e non apareceu editada ata 1954.
Pese a non conseguir captar a atención dos
espectadores acostumados a outro tipo de obras, O Maleficio da Bolboreta
xa presenta os resgos do seu teatro posterior. Vaticinaba o que sería o auxe de
Lorca como escritor, o colme da súa prolífica carreira que os críticos non
souberon ver no seu momento.
A través
dun personaxe principal desconcertante, un híbrido entre vítima, heroe e bufón,
Lorca introduce unha historia de frustración, de impotencia dos sentimentos,
aspiracións, contradicións, buscando os valores persoais e dun mundo sen
certidumbres. Unha bolboreta ferida cae nun niño de cucarachas, onde un poeta
adolescente séntese atraído por ela. Pero este morre, quizais por desesperación
ao non poder seguir o seu amor. A través desta trama, como xa fixera en
escritos anteriores que non chegaron a estrearse, Lorca busca o enaltecemento
do mundo natural insignificante. Leva a cabo unha dignificación de todos os
personaxes aínda que non os retrate como seres belos. Aquí é onde atopamos as
primeiras distancias co primeiro Lorca; a obra aínda ten trazos formais
modernistas (léxico musica, anotacións preciosistas, miniaturas e detalles
ínfimos), pero sen cinguirse ao canon: non busca a beleza de todos os
personaxes. Atopámonos antes insectos humanizados, influenza das vangardas.
A partir desta comedia de insectos, Lorca
procede a reivindicar o humilde, o feo, o que marxinamos. Acude ao tópico do
amor imposible, tema que será recorrente nas súas obras posteriores.
Segundo Manuel Machado, é innecesaria a
presentación a través de bichos feos e cucarachas, pero resalta os “belísimos
versos” que compoñen a obra. Aínda agora, a crítica non lle da a importancia
suficiente a esta creación por considerala de iniciación, cando nela Lorca
deixa ver a súa máxima destreza como dramaturga e anticipa moitas
características das obras que posteriormente lle darían a fama.
En resumo, necesitamos esta obra para
comprender ó que é un dos maiores escritores do século XX, e non debemos
subestimar a peza pese a ser unha obre de iniciación.


Comentarios
Publicar un comentario